085 - 877 94 67 Offerte

Onderzoek toont aan: Liftenbranche is bovengemiddeld transparant en innovatief

Stand van zaken bij de bekendste liftfabrikanten

Afnemers van liften en liftonderhoud klaagden jaren geleden over ondoorzichtigheid van de markt en productafscherming. Liftintermediair deed onderzoek naar de huidige stand van zaken. De afgelopen jaren heeft de liftenbranche een enorme ontwikkeling doorgemaakt op het gebied van transparantie en het onderling beschikbaar stellen van kennis, materialen en ondersteuning.

De liftenbranche is bovengemiddeld innovatief

De liftenbranche is bovengemiddeld innovatief, hetgeen door de Forbes ranking wordt bevestigd. Groot probleem is echter dat dit gegeven bij afnemers onbekend is en dat zij in algemene zin nog steeds beweren dat fabrikanten hun producten afschermen. De onbekendheid van afnemers met het product liften betekent ook dat er vaak slechts op prijs wordt gekocht, met alle gevolgen van dien.

Marktexpertise

In dit artikel doen wij verslag van onze marktexpertise, welke bestond uit fabrieksbezoeken, interviews van directies en onze ervaring binnen onze adviespraktijk. Er zijn zo’n 70 liftbedrijven in Nederland. Omdat wij ons omwille van de grootte van dit artikel beperken tot de verkregen informatie vanuit een kleiner gedeelte uit deze liftbedrijven hebben wij gekozen voor de grotere spelers in de markt.

Dit wil overigens niet zeggen dat wij geen goede ervaringen hebben met de kleinere liftbedrijven. Integendeel! Er zitten pareltjes tussen de kleine spelers, dat moet gezegd worden! Doel van dit artikel is om iedere lifteigenaar vanuit onze marktexpertise te informeren over ieder liftbedrijf in Nederland.

Conformering aan Normen

Uit onze adviespraktijk blijkt dat alle liftbedrijven zich conformeren aan de NEN13296. Deze norm geeft een leidraad voor het opstellen van onderhoudscontracten en door toepassing daarvan sla je niets over, waardoor een contract consistent en evenwichtig wordt. Daarnaast wordt de NEN2767 voor wat betreft conditiemetingen breed geaccepteerd. Enkele liftbedrijven inspecteren zelf met opgeleide personen conform deze norm.

Aankoopproces

Afnemers zien liften als een ‘low interest product’. Dat geldt ook voor het bijbehorende onderhoud en de modernisering van liften. Als je bedenkt dat er een aanbod is van het niveau ‘brommobiel tot Mercedes’, dan is het begrijpelijk dat een simpel prijsvergelijk op basis van KG hefvermogen en aantal stopplaatsen iets te simpel is.

Pas je deze wijze van prijsvergelijking toch toe, dan koop je in veel gevallen de verkeerde lift of sluit je het verkeerde contract af. Werkt de lift dan niet naar behoren dan is het wel heel eenvoudig de fabrikant of het onderhoudsbedrijf daarvan de schuld te geven.

Om de juiste keuze te maken, dien je te beschikken over gedegen kennis van het product alsmede het kennen van de verschillende aanbieders.

Algemeen: Levering van onderdelen

Het is een misvatting dat fabrikanten geen onderdelen zouden leveren aan andere liftonderhoudsbedrijven. Mensen die deze stelling opwerpen hebben hier in veel gevallen belang bij. Ten eerste is er de wet waarin leverplicht is beschreven.

Ten tweede is er binnen de VLR de afspraak dat niet alleen onderdelen maar ook ondersteuning geleverd wordt en dat men zich daar ook voor inspant.

Tenslotte is het zo dat fabrikanten zich realiseren dat als liften stilstaan, hun naam in veel gevallen op de lift staat, ook al wordt hun lift door een ander onderhouden en die naam moet hoog gehouden worden.

Kone

Marktleider in Nederland en wereldwijd tweede speler. Levert al jaren onderdelen van haar liften aan andere liftbedrijven. Daartoe is een speciaal webportal voorhanden. De leveranties aan derden worden gedaan vanuit dezelfde voorraad als die van de eigen servicedienst. Kone is door de Forbes uitgeroepen tot de 39ste van de 100 meest innovatieve bedrijven ter wereld!

Zij verkregen deze plaats door toepassing van de Ecodisc aandrijving. Kone liften zijn energie-efficiënt, compact te bouwen en duurzaam. Inmiddels is de tweede generatie van deze liften op de markt. Kone heeft een indrukwekkend kenniscentrum voor “vreemd fabricaat liften” in Den Haag.

Kone is nog altijd hoofdzakelijk in handen van een Finse familie en is een familiebedrijf dat oog heeft voor duurzaamheid en continuïteit belangrijker vindt dan kwartaalcijfers.

Otis

Al weer zo’n 160 jaar geleden was Otis de uitvinder van de moderne personenlift. Als wereldwijd marktleider introduceerde Otis als eerste een liftinstallatie, aangedreven door draagbanden en niet meer door staalkabels waardoor de lift zeer stil en daarmee comfortabel is. Deze GeNn2-liften kennen een compacte bouwvorm.

Otis levert de liften met standaard ‘ReGen Drive’. Daarmee brengt Otis een zeer energiezuinige lift met A-label op de markt, die energie terug levert aan het net. De moderne Otis-liften kennen een ‘Otis Elite’ service waarmee op afstand storingen en zelfs opsluitingen verholpen kunnen worden.

Otis heeft een eigen expertise- en trainingscentrum in Nederland. Via dochterbedrijf Sodica in Frankrijk zijn alle onderdelen voor ieder liftonderhoudsbedrijf te verkrijgen. Otis stelt verder al haar klanten in de gelegenheid om 24/7 een elektronisch overzicht op te vragen van al haar activiteiten aan de lift.

De laatste innovatie van Otis is een lift die aangesloten kan worden op een normaal stopcontact. Deze GeN2 Switch verbruikt minder vermogen dan een magnetron.

Schindler

Als 81ste op de Forbes top 100 lijst is Schindler ook zeer innovatief te noemen. Zij ontwikkelde een eigen belt aandrijving. De nieuwste generatie van deze aandrijving bevat geen staalkabel meer maar innovatieve vezels, waardoor de belt enorm licht is geworden. Het gevolg is een besparing op de asbelasting en het energieverbruik.

Schindler levert haar materialen aan andere liftbedrijven. Binnen de eigen servicedienst werkt Schindler met een ‘fieldlink terminal’ waarmee de monteur kan rapporteren. Deze informatie wordt voor de klant inzichtelijk gemaakt door middel van een ‘customer scorecard’.

ThyssenKrupp

De nieuwste liften van ThyssenKrupp worden geleverd met een microprocessorbesturing met open source Linux software waardoor geen specifieke tools noodzakelijk zijn om de besturing te benaderen. ThyssenKrupp spreekt over vrij op de markt verkrijgbare onderdelen, te bestellen via dochterbedrijf LiftEquip. Andere liftbedrijven kiezen er zelfs voor om onderdelen van ThyssenKrupp in hun eigen liften te verwerken.

ThyssenKrupp werkt voor eigen fabricaat uitsluitend met kwaliteitsonderdelen, gefabriceerd in West- Europa en heeft wereldwijd een netwerk aan kenniscentra die alle technieken van andere merken dagelijks onderzoekt en beproeft.

Het kenniscentrum, International Technical Services (ITS) in Manchester, ligt slechts op enkele uren reisafstand waardoor het mogelijk is deze specialisten ook in Nederland in te zetten. Daarnaast is ITS volledig ingericht om elektronische componenten, zoals printen en regelaars, van alle merken professioneel en met garantie te reviseren.

Mitsubishi

Het Japanse Mitsubishi staat van oudsher bekend om liften van zeer hoogwaardige kwaliteit. In combinatie met dito service levert dit een hoge performance en duurzaamheid op. Waar men vroeger uitsluitend gebruik maakte van dure merkcomponenten met gekoppeld onderhoud, heeft Mitsubishi door het ontwikkelen van de MEECON liftenlijn veel meer ingespeeld op de huidige markt waar prijs en universele componenten bepalende factoren zijn geworden.

De MEECON, ontwikkeld door de Mitsubishi-vestiging in Veenendaal en in samenwerking met Europese leveranciers en het Japanse moederconcern, is een uitgebalanceerde combinatie die uitsluitend bestaat uit hoogwaardige universele componenten die door iedere fabrikant onderhouden kunnen worden.

Hierbij moet onder andere gedacht worden aan besturingen van Weber, deuren van Meiller en frequentieregelingen van Ziehl Abegg. Mitsubishi heeft hiermee wat transparantie betreft een goede slag geslagen.

MP lifts/Devenco

Deze Spaanse fabrikant en tevens familiebedrijf levert slimme liftconcepten die zich onderscheiden door een gunstige prijs-kwaliteitverhouding. MP Lifts levert deze liften en liftonderdelen voornamelijk aan lokale liftbedrijven over de hele wereld.

Doordat serieuze lokale spelers vaak worden overgenomen door de top 4 liftbedrijven, stellen zij door zelf lokale spelers te kopen hun ‘point of sales’ veilig. Zo maakt Devenco dus onderdeel uit van MP Lifts.

Het aardige van deze strategie is dat de liften opgebouwd zijn uit componenten die in Nederland ook rechtstreeks te bestellen zijn bij de importeur in Wieringerwerf. Zo is er met recht sprake van ‘vrij op de markt verkrijgbaar’.

Daarnaast is er voor de upgrade van de liften ook een keuze uit deuren van Selcom en besturingen en aandrijvingen van respectievelijk Behnke en Ziehl Abegg, waardoor voor vrijwel iedere situatie een lift geleverd kan worden welke door derden goed te onderhouden is.

Orona

Orona is een coöperatieve organisatie, verbonden aan de Mondragon Group. Sinds 2010 maakt All-in Liften onderdeel uit van Orona en voert sinds januari 2013 formeel de naam ‘Orona’ in Nederland. Vanuit de coöperatieve gedachte kent Orona een zeer hoog MVO-gehalte. In Spaans Baskenland is de Mondragon Group zeer recessiebestendig gebleken.

De liftconcepten voldoen aan de huidige stand van de techniek en vermeldenswaardig is dat Orona het eerste bedrijf in de internationale liftsector is die het Eco-design certificaat ISO 14006 heeft gekregen. De laatste jaren richt Orona zich duidelijk op internationale versterking en samenwerking.

Tevens biedt Orona oplossingen voor speciale uitvoeringen en maatvoeringen, zowel in nieuwbouw als in modernisering. Hiermee is Nederland een volwaardige aanbieder rijker. Ook de onderdelen van Orona zijn voor een ieder gewoon te bestellen.

SkyLift

Een liftonderhoudsbedrijf dat geen eigen producten kent. Sinds een jaar heeft SkyLift een samenwerkingsverband met ThyssenKrupp en kan zich daarmee scharen onder het rijtje Mulder (ook ThyssenKrupp), Hopmann (Kone), M?hringer (Schindler) en AML (Otis). Zonder de anderen te kort te doen is SkyLift een bijzondere partij in de markt.

Zij heeft een groei laten zien zonder (noemenswaardige) kwaliteitsconcessies en dat verdient een speciale vermelding. In samenwerking met Modusystem.nl heeft SkyLift een universele service tool ontwikkeld om daarmee de dienstverlening nog efficiënter te maken. De monteurs van SkyLift zijn uitgerust met één enkel kastje wat voor iedere lift een betrouwbare bron van informatie geeft.

In plaats van verschillende liftspecifieke tools nodig te hebben, heeft de monteur middels het Modusystem direct alle benodigde informatie en hulp op afstand bij de hand. Zo vormen vakmanschap en nieuwe technologie een effectieve samenwerking. Deze tool is ook voor andere liftbedrijven beschikbaar!

Conclusie

Naar aanleiding van bovenstaande marktexpertise stelt Liftintermediair vast dat, indien je je verdiept in de liftenbranche, er van oude termen als ‘ondoorzichtigheid’, ‘afscherming van de markt’ en ‘onvergelijkbaarheid’ geen sprake meer is. Er is ruime keuze in innovatieve fabrikant-eigen concepten alsmede universele concepten.

Fabrikanten zijn bereid om – al hebben zij zelf een installatie niet meer in onderhoud – de collega bedrijven te helpen aan onderdelen, kennis en, indien nodig, troubleshooters. Het enige wat nog ontbreekt is de onderkenning daarvan door de afnemers. Dat vindt zijn oorsprong in het feit dat liften niet ‘key’ zijn bij de gebouweigenaar en dat gegeven zouden we moeten veranderen!

Stel uw vraag aan De Liftintermediair

Aanhef *

Direct contact

U kunt tijdens kantoortijden ook altijd telefonisch contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.

085 - 877 94 67maak een afspraak

085 - 877 94 67